Els objectius d'aquesta activitat són dos:
- Aprendre a expressar les coses que ens agraden i que no ens agraden en relació a 4 àmbits de la nostra vida quotidiana: casa nostra, la feina, les nostres relacions i el nostre planeta.
- Ser capaços de comunicar els canvis que desitgem o els objectius que pretenem assolir en aquests àmbits.
Laozi, el mestre del taoisme ens va deixar aquesta cita:
Vigila els teus pensaments, es converteixen en paraules.
Vigila les teves paraules, es converteixen en accions.
Vigila les teves accions, es converteixen en hàbits.
Vigila els teus hàbits, esdevenen el teu caràcter.
Vigila el teu caràcter, esdevindrà el teu destí.
Què en penses?
....................................................
Comencem, aquí teniu alguns exemples:
- M'ENCANTA que casa meva TINGUI molta llum, que ES TROBI en un barri tranquil i que els veïns de l'escala em SALUDIN sempre amb un somriure.
- No M'AGRADA que casa meva ES TROBI lluny del mar i no TINGUI ascensor.
- EM POSA CONTENTA que a les nits es VEGIN els estels des del meu balcó.
- M'AGRADA molt que la meva feina em PERMETI conèixer persones de tots els racons del món.
- EM MOLESTA que algunes escoles ANTEPOSIN els beneficis econòmics a la qualitat de l'ensenyament.
- EM FA FELIÇ que els meus companys COMPARTEIXIN les seves idees amb mi i sempre VALORIN positivament la meva feina.
- EM POSA DE BON HUMOR que HI HAGI cada dia més persones que tracten la naturalesa i la resta d'éssers vius d'aquest planeta amb respecte.
- No M'AGRADA que es TANQUIN els animals dins zoològics, és una presó per a ells.
- M'ENTUSIASMA que les persones PUGUEM viatjar d'un lloc a l'altre cada cop amb més velocitat i comoditat.
- No EM FA GRÀCIA que EXISTEIXIN fronteres que no es poden creuar lliurament.
EL SUBJUNTIU
En català, com és habitual en les llengües romàniques, tenim un mode verbal que normalment fem servir per expressar i parlar de situacions hipotètiques, irreals, imaginàries o desitjables. És el SUBJUNTIU. En els casos anteriors apareix a l'oració subordinada (és el més freqüent), mentre que a l'oració principal i trobem un verb o una expressió de sentiment.
Després veurem exactament l'estructura d'aquestes oracions. Però primer, fixem-nos en les formes d'aquest mode:
Una ajuda a l'hora de construir les formes irregulars és recordar que la majoria formen el Subjuntiu a partir de la primera persona del Present d'Indicatiu. Si aquesta acaba en -c o en -ig, al subjuntiu agafarà les terminacions -gi, -guis, -gui... Exemples:
- Dic -> digui, diguis, digui, diguem, digueu, diguin.
- Estic -> estigui..
- Puc -> pugui...
- Veig -> vegi...
Practiquem aquestes formes amb un exercici:
En aquesta fitxa veureu exactament quina és l'estructura d'aquestes frases (però potser ja l'heu endevinada):
EL SUBJUNTIU AMB ELS VERBS QUE EXPRESSEN SENTIMENT
Ara podeu practicar aquestes estructures preparant dues llistes (és important recordar que calen dos subjectes diferents per utilitzar el subjuntiu a l'oració subordinada):
- Una llista amb allò que us agrada i allò que no us agrada sobre els 4 àmbits que hem mencionat al principi: la casa, la feina, les relacions i el planeta. (Podeu utilitzar els exemples que us he posat al principi)
- Una llista amb aquelles coses que voleu canviar o que voleu afegir en cada un d'aquests àmbits.
- Casa meva: 'VULL que la meva propera casa SIGUI un àtic tranquil i lluminós al davant del mar, que TINGUI ascensor i una preciosa terrassa amb un telescopi per veure les estrelles de més a prop.'
- La meva feina: 'DESITJO que en el futur el meu cap FOMENTI i FACILITI la formació dels professors i que APRENGUI a valorar la nostra feina com ens mereixem. ESPERO que aviat totes les escoles DONIN prioritat a la feina ben feta i no als diners.'
- Les meves relacions: 'VULL que els meus veïns sempre SIGUIN tan macos com ho són ara; que els meus amics VINGUIN sovint a la meva casa nova i que el meu cap S'ASSEMBLI un mica més als meus alumnes.'
- El meu planeta: 'ESPERO que tots ens TORNEM cada vegada més conscients de que la Terra és la nostra llar i no la nostra propietat; que totes les persones PUGUIN anar d'un lloc a l'altre amb llibertat; que tots plegats APRENGUEM a conviure en aquest món amb harmonia i veritable comprensió; que, un dia no molt llunyà, les persones CONSIDERIN la felicitat més important que els diners.'
..................................................
Ara ve la millor part: parla i expressa't en veu alta. Si tens un company amb qui practicar és genial, però si no, no passa res, pots fer-ho igualment cada vegada que tinguis una oportunitat, al carrer, al bar, a les tendes... Cada vegada que fas servir el català en veu alta dónes una passa endavant en el teu aprenentatge i t'acostes més i més al teu objectiu.
Us deixo amb una cançó preciosa. Si us agrada us ajudarà a recordar aquesta estructura amb subjuntiu cada vegada que l'escolteu:
QUE TINGUEM SORT (1972) - LLUÍS LLACH
Si em dius adéu,
vull que el dia sigui net i clar,
que cap ocell
trenqui l'harmonia del seu cant.
Que tinguis sort
i que trobis el que t'ha mancat
en mi.
Si em dius "et vull",
que el sol faci el dia molt més llarg,
i així, robar
temps al temps d'un rellotge aturat.
Que tinguem sort,
que trobem tot el que ens va mancar
ahir.
I així pren tot el fruit que et pugui donar
el camí que, a poc a poc, escrius per a demà.
Què demà mancarà el fruit de cada pas;
per això, malgrat la boira, cal caminar.
Si véns amb mi,
no demanis un camí planer,
ni estels d'argent,
ni un demà ple de promeses, sols
un poc de sort,
i que la vida ens doni un camí
ben llarg.
Veig fa VEGI al subjuntiu
ResponEliminaGràcies :)
Eliminacorreccions: emplenar i no omplir
ResponElimina"la majoria d'elles" : la major part d'aquestes
És clar, ésser inanimat...
EliminaUA KLAUI
ResponElimina